Archives


פוסטרים של תלמידי המגמה ביום עיון של הפקולטה

posted May 23, 2011, 7:18 AM by Yishay Mor   [ updated May 31, 2011, 3:28 AM ]


ביום חמישי הקרוב, 26.5.2011, בין השעות 14:30-15:30, תיערך ברחבת אולם הכט תערוכת פוסטרים של סטודנטים בחוג, ביניהם גם סטודנטים מהמגמה לטכנולוגיות בחינוך, המציגים את מחקריהם, או את הפרוייקטים שלהם בעיצוב סביבות וכלים דיגיטליים ללמידה. התערוכה נערכת במסגרת יום העיון לכבוד צאת ספריהן של פרופ' לילי אורלנד ברק ופרופ' פרימה אלבז-לוביש.
אנו מזמינים אתכם לבוא ולהתרשם מן הפוסטרים בתערוכה ולפתח שיח משמעותי עם הסטודנטים על הצגותיהם.
      
  



25.05.11 - ד"ר אורנית ספקטור לוי - אוניברסיטת בר אילן

posted May 19, 2011, 12:33 PM by עדי קידרון   [ updated Jun 11, 2011, 1:37 AM by Yaki Dayan ]

הוראה ולמידה בכיתות עתירות טכנולוגיה – ממצאים ותובנות מתוך מחקר אורך בכיתות 1:1   

בשנים האחרונות, רבו בעולם פרויקטים המשלבים מחשבים ניידים בתהליכי ההוראה והלמידה. בפרויקטים אלה התלמידים והמורים מצוידים במחשבים ניידים (יחס 1:1) והלמידה יכולה להתקיים בסביבה מתוקשבת, בכל מקום בבית הספר. למרות מספרם ההולך וגדל של פרויקטים כאלה, קיים מחסור במחקרים הבודקים בצורה שיטתית את המאפיינים של הוראה ולמידה בדרך זו ומתקיים דיון נוקב באשר למידת התועלת ביחס להשקעה הכספית הגדולה.  

בהרצאתי אציג ממצאים מתוך מחקר המתקיים מאז 2007. מחקר המתמקד בתוכנית בה כל תלמידי כיתות ה'-ט' וכל המורים בארבעה בתי הספר בשני ישובים, צוידו במחשבים ניידים אישיים. התקשוב מתקיים כחלק משגרת ההוראה והלמידה. המחקר נועד לבחון שני היבטים עיקריים. הראשון, אופן התנהלות ההוראה, התפתחות מקצועית, תפיסת התפקיד ועמדות המורים כלפי מודל זה של תקשוב. השני, הרגלי למידה, התפתחות מיומנויות המאה ה-21, מוטיבציה ללמידה ועמדות בקרב התלמידים. המחקר שילב שיטות מחקר כמותיות ואיכותיות. כלי המחקר כללו: שאלונים, ראיונות, תצפיות, תוצרי תלמידים, ניתוח סביבות למידה וירטואליות. בהרצאתי אציג ממצאים המעידים על מגמות חיוביות הן ברמת המורים והן ברמת התלמידים. אציג את האתגרים והיתרונות שביישום מודל תקשוב אינטנסיבי זה במערכת החינוך. 
אודות המרצה

חברת סגל במגמה להוראת המדעים, בבית הספר לחינוך, אוניברסיטת בר אילן. השלימה את עבודת המחקר שלה לתואר שלישי במכון ויצמן למדע במחלקה להוראת המדעים. במסגרת עבודת הדוקטורט, היתה ממפתחי התוכנית "תקשורת מדעית טכנולוגית" אשר תורגמה לאנגלית ומיושמת כיום במספר מדינות ברחבי העולם. מרצה וחוקרת על התפתחות מיומנויות המאה ה-21 ואוריינות מדעית אצל תלמידים והתפתחות מקצועית של מורים בתחומי המדע והטכנולוגיה. מחקריה מתמקדים בין היתר בפיתוח מודלים להוראה הנותנים מענה לשונות בכיתה ההטרוגנית. תחום מרכזי במחקרים של ד"ר אורנית ספקטור-לוי עוסק בשילוב טכנולוגיות בחינוך ובעיקר מעקב אחר כיתות עתירות טכנולוגיה בהן כל התלמידים והמורים מצויידים במחשבים ניידים אישיים כשגרה  )כיתות 1:1.).

עם השנים המחקר התרחב לבחינת תחומים אלה גם בגני הילדים. מזה ארבע שנים, אורנית משמשת כמנהלת מרכז דע-גן -  מרכז ארצי לקידום המתמטיקה, מדע וטכנולוגיה בחינוך הקדם יסודי באוניברסיטת בר-אילן ועורכת מחקרים העוקבים אחר ההתפתחות המקצועית של גננות בתחומי המדע והטכנולוגיה ואת השפעתה על ילדי הגן.




18.05.11 - דובי וייס - "עת הדעת"

posted May 9, 2011, 2:28 AM by עדי קידרון   [ updated Jun 11, 2011, 1:39 AM by Yaki Dayan ]

מורה ומחשב - הגיעה העת לשותפות אמיתית  

סביבת עת-הדעת מוצעת כפתרון טכנולוגי-מערכתי שלם להעצמת המורה בכיתת הלימוד. הפתרון כולל מחשבים ניידים לתלמידים, מערכת ניהול למורה ותכנים דיגיטליים אינטראקטיביים. מערכת הניהול מאפשרת למורה לבצע תכנון וניהול של תהליכי הוראה, למידה והערכה. המערכת מסייעת למורה לנהל שיעור, עוקבת אחר ביצועי הלומד ומספקת דיווח ומשוב מיידי וארוך טווח. התכנים הדיגיטליים האינטראקטיביים מקדמים למידה משמעותית ומספקים מענה דיפרנציאלי למגוון היכולות והצרכים של הלומדים. התכנים מפותחים במקצועות היסוד- מתמטיקה, לשון עברית ואנגלית- ועונים על דרישות תכנית הלימודים הרשמית של משרד-החינוך. מערכת הניהול הפתוחה מאפשרת למורים להוסיף וליצור תכנים דיגיטליים כרצונם.

סביבת עת-הדעת נבנתה כדי ליצור שותפות אמיתית בין מורה למחשב לקידום תהליכי הבניית ידע בקהילת הכיתה. המחשב מבצע תפקידים כגון המחשה, הפעלת התלמיד, אגירת ידע, ומאפשר תקשורת ושיתופיות. המורה מוביל את מהלך ההוראה, מקיים דיונים, מקבל החלטות המבוססות על דו"חות הערכה ומתפנה לשבת עם קבוצות קטנות של תלמידים. המורה הוא בחזקת מנצח על סימפוניה פדגוגית לכלים טכנולוגיים.

לפרטים נוספים - אתר "עת הדעת"

אודות המרצה

דובי וייס הוא אחד המייסדים של "עת הדעת" והמדען הראשי שלה.
דובי בעל ניסיון בהוראת מתמטיקה של למעלה מ-15 שנים, והוא מסיים בימים אלה את הדוקטורט בהוראת המתמטיקה והמדעים מאוניברסיטת תל אביב.
הוא בעל תואר שני בטכנולוגיה חינוכית מאוניברסיטת בוסטון (ארה"ב) ובעל ניסיון של למעלה מ-15 שנים בפיתוח סביבות למידה והדרכה משולבות מחשב. דובי בוגר מחזור י"א של בית ספר "מנדל" למנהיגות חינוכית ונבחר ע"י עיתון "הארץ" לאחד מ-50 האנשים המשפיעים על החינוך בישראל בשנת 2010.

04.05.11 - ד"ר אורלי להב - אוניברסיטת תל-אביב

posted May 7, 2011, 4:29 AM by איילת בכר   [ updated May 23, 2011, 2:11 PM by Yishay Mor ]

מחקר ופיתוח של סביבות וירטואליות רב-חושיות התומכות בתהליכים קוגניטיביים מרחביים בקרב משתמשים עיוורים

נושאי המחקר והפיתוח הינם רב-תחומיים ומשלבים גופי ידע שונים כגון: טכנולוגיה (עזרי חישה, ממשק אדם-מכונה), קוגניציה ולמידה (מיפוי קוגניטיבי של מרחבים, תהליכי למידה ושיקום), הנגשת סביבה מציאותית, ואוכלוסיות עם צרכים מיוחדים (עיוורים מלידה, עיוורים משלב מאוחר, עיוורים חדשים). ההרצאה תתמקד במחקרים בהם עסקתי במהלך העשור האחרון. בבחינה ובהעמקת הידע אודות מיפוי קוגניטיבי מרחבי של אוכלוסית העיוורים (עיוורים מלידה, עיוורים משלב מאוחר, עיוורים חדשים), המאפיינים המבניים של המפה הקוגניטיבית הנוצרת כתוצאה מהאינטראקציה בסביבה הוירטואלית הרב-חושית, בחינת העברת המידע המרחבי אשר נוצר בסביבה הוירטואלית למרחב המציאותי, ועמידות המפה הקוגניטיבית לאורך זמן.




אודות המרצה
אורלי הינה עמיתת פורטר בשיתוף בית הספר לחינוך ע"ש קונסטנטינר. המחקר בו היא עוסקת הינו רב-תחומי ומשלב בין גופי ידע מתחומי טכנולוגית ידע, קוגניציה, למידה, ואוכלוסיות עם צרכים מיוחדים. עבודתה המחקרית מתמקדת בשני נושאים עיקריים מחקר ופתוח של סביבות וירטואליות המייצגות סביבות מציאותיות המותאמות פרצפטואלית וקונצפטואלית לאוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים, ומחקר קוגנטיבי המתמקד בהבנה כיצד תלמידים לומדים ורוכשים מושגים רב-תחומיים באופן כללי ובסוגיות העוסקות בחינוך סביבתי בפרט, כתוצאה מאינטראקציה בסביבת למידה וירטואלית.
במסגרת ביה"ס ללימודי הסביבה היא מלמדת קורס בנושא טכנולוגיות ידע להוראה ולמידה של לימודי הסביבה, ובמסגרת ביה"ס לחינוך מלמדת אורלי קורסים בתחום טכנולוגיות ידע וסביבות וירטואליות לצורכי למידה ושיקום לשרות אנשים עם צרכים מיוחדים.

פרטים נוספים

מועד המפגש: יום רביעי, 04.05.11, ל' ניסן תשע"א:

                    15.45-16.15 - התכנסות, וכיבוד קל

                    16:15-17:45 - הרצאה ודיון

מקום המפגש: חדר 362, בניין הפקולטה לחינוך, אוניברסיטת חיפה

הרשמה: ההשתתפות במפגש היא ללא תשלום. אנא הירשמו מראש כאן.

חנייה והגעהההזמנה ההמצורפת מהווה אישור כניסה לקמפוס, נא הביאו עימכם עותק מודפס והציגו אותו בשער הקמפוס (האישור יהיה תקף בשני השערים). קחו בחשבון שהחנייה בקמפוס עלולה לקחת זמן לא מבוטל.

איש קשר: לשאלות והבהרות ניתן לפנות לעדי קידרון  (Adi.Kidron@edtech.haifa.co.il).

יום פתוח במגמה לטכנולוגיות בחינוך, יום רביעי, 1.6.2011, 8:30 – 18:00

posted May 7, 2011, 4:24 AM by איילת בכר   [ updated Jun 5, 2011, 10:39 PM ]

לרגל סיום סמסטר ב' תשע"א ייערכו מספר אירועים ייחודיים במסגרת קורסים של המגמה ומפגשים חגיגיים.
כל האירועים יתקיימו בחדר 362.

סדר האירועים


8:30–11:30: הצגת סביבות הלמידה הטכנולוגיות שפיתחו סטודנטים בקורסים "פרויקט גמר – חלק א" (בהנחייתן של פרופ' יעל קלי ואורנית שגיא), ו"למידה ניידת" (בהנחייתו של דר' ישי מור").
8.30 - 8.45: פתיחת הכנס
8.45 - 11.15: שלושה מושבי פוסטרים (מומחשבים) של 50 ד' כל אחד (הקהל יתבקש לתת משוב לצוותים)
11.15 - 11.30: סיכום וברכות

12:15–15:45: אירוע משותף של הקורסים "למידה פרויקטונית (PBL)" והקורס "עיצוב סביבות למידה טכנולוגיות":
12:15–13:45: השתתפות באירוע הערכת עמיתים בקורס PBL
14:15–15:45: הצגת תוצרי סטודנטים ודיון בקורס 'עיצוב סביבות למידה טכנולוגיות'
16:00–16:30: ברכות ושתייה לציון סיום שנת הלימודים תשע"א לכל תלמידי וסגל המגמה
16:30–17:45: מפגשים בקהילות:

תלמידי שנים א' וב' (363), תלמידות "ערים דיגיטליות" (362)

מצורפת בזאת ההזמנה המלאה של היום הפתוח.


ד"ר דני בן צבי: הוראה ולמידה אקדמית בעידן הדיגיטלי, ב"משיבים רוח - מדעי הרוח לאן?", – 16.3.2011, 14:00-12:00

posted Mar 14, 2011, 11:00 AM by Yishay Mor   [ updated Mar 17, 2011, 6:34 AM ]



09.03.11 - Prof. Judy Kay - University of Sydney, Australia

posted Feb 25, 2011, 1:20 AM by עדי קידרון   [ updated May 23, 2011, 2:10 PM by Yishay Mor ]

Creating the Future Interfaces for Learning

This talk presents an overview of several projects from the CHAI, Computer-Human Adapted Interaction lab, which aims to create new technologies for personalised, pervasive interaction.  One of the core drivers for our research is to create new technology to support learning. The presentation will give a taste of our work on emerging tabletop interaction which offers the possibility of new ways to support learners who work together in small co-located groups.  Then, it will present a set of projects that aim to exploit data available as digital traces as small groups work together, aided by computer systems. We created a model of the learner interaction and made it available to the learners as visualisations.  These are useful for teachers, group facilitators, and members of the group as they try to learn to collaborate effectively.

On a completely different note, the talk will show a personalised teaching system that was designed for learner control, so that the learner can scrutinise the personalisation to understand and control the personalisation.

The final tasting will present CUSP which supports the design of the curriculum of university degree programmes that run over 3 - 5 year. It enables each teacher to map their own subject design to institutional learning goals and supports tracking of progression in learning of generic and discipline-specific skills.  It has been used for 60+ degree programs and 1000+ subjects.




Bio
Judy Kay is Professor of Computer Science at the University of Sydney, Australia, and a
Judy picture at magic mirror
principal on the Computer Human Adaptive Interaction, CHAI lab, which conducts both fundamental and applied research in personal isation and pervasive computing.  Her personalisation research aims to exploit the huge amounts of data available about people, from conventional and emerging systems, to create useful mirroring tools and user models that can support lifelong learning as well as personalisation of future pervasive computing environments. She has published extensively in the areas of personalisation and teaching and learning. She has been a keynote speaker at major conferences: UM'94, Boston, USA; IJCAI'95, Montreal, Canada; ICCE'97, Kuching, Malaysia; ITS'2000, Montreal, Canada; AH2006, Dublin, Ireland, ITS'2008, Montreal, Canada; ECTEL2010, Barcelona, Spain. She is on the editorial boards of journal UMUAI, User Modeling and User Adapted Interaction, ACM TIIS Transactions on Intelligent Information Systems, Associate Editor of International Journal of Artificial Intelligence in Education and IEEE Transactions on Learning Technologies.  She is president of the International Artificial Intelligence in Education Society.



מועד המפגש: יום רביעי, 09.03.11, ג' אדר ב' תשע"א:

                    15.45-16.15 - התכנסות, וכיבוד קל

                    16:15-17:45 - הרצאה ודיון

מקום המפגש: חדר 570, בניין הפקולטה לחינוך, אוניברסיטת חיפה

הרשמה: ההשתתפות במפגש היא ללא תשלום. אנא הירשמו מראש כאן.

איש קשר: לשאלות והבהרות ניתן לפנות לעדי קידרון  (Adi.Kidron@edtech.haifa.co.il).



05.01.11 - Dor Abrahamson, University of California, Berkeley

posted Dec 26, 2010, 12:37 PM by Yael Kali   [ updated Jan 31, 2011, 3:04 AM by Yishay Mor ]

חקירות דיאלקטיות של תובנות מתמטיותהתהוות תצורות דיסציפלינאריות בפעילויות אינטראקטיביות תומכות למידת פרופורציות

Responding to recent calls to develop cognitivist-cum-sociocultural theoretical models of mathematical learning, we present case analyses of students’ creative appropriation of forms emerging from interaction with symbolic artifacts. In this bootstrapping procedure, problem solvers: (1) hook – when a symbolic artifact is first introduced into the interaction space, they engage it because they recognize its contextual utility for enhancing the enactment, explanation, or evaluation of their current solution strategy; then (2) shift – in the course of implementing these new affordances, they notice in these artifacts additional embedded properties as affording a new or reconfigured strategy that better meets domain-general criteria of conciseness, precision, prediction, and – in the case of co-production with a peer – communication, coordination, and collaboration. These new strategies are then sanctioned by the instructor, who views the shift as advancing the child’s process of mathematization closer to disciplinary structures and procedures, in accord with the intervention’s pedagogical objectives. We support and elaborate the proposed constructs with a set of selected episodes from videographed empirical data gathered in a design-based research study that investigated the emergence of mathematical concepts from guided embodied-interaction activity (n=22; ages 9-11). We list and explain critical interaction dimensions enabling such learning.

For further details click here! 


Bio:

Dor Abrahamson (PhD Learning Sciences, Northwestern University, 2004) is an Assistant Professor of Cognition and Development in the University of California, Berkeley’s Graduate School of Education. He studies mathematics learning from the complementary perspectives of cognitive science, socio-cultural theory, and semiotics. Central to his research is the creation of mathematics learning systems. This craft is motivated by an emerging thesis that the human mind is embodied and, therefore, mathematics learning depends on stimulating, simulating, blending, and anchoring imagistic fragments drawn from simple sensorimotor being—students build personal meaning for disciplinary notation through guided interactions and abductive inference.

Abrahamson directs the Embodied Design Research Laboratory. EDRL projects are typical of the design-based research multi-disciplinary approach: inspired by all students’ capacity to deeply understand mathematics subject matter, such as rational numbers, probability, and statistics, and driven by specific conjectures as how to engender such understanding, EDRL members build task-based activities involving mixed-media materials they engineer, construct, and iteratively modify. By analyzing student multi-modal behaviors—speech, gesture—as they engage in these activities, EDRL develops theoretical models of learning linked to pragmatic design frameworks.

Internet Interventions within Schools, Communities and Helplines

posted Dec 16, 2010, 12:22 PM by Yotam Hod   [ updated Dec 28, 2010, 8:54 PM ]

There is now clear evidence that self help websites for anxiety and depression are effective in reducing symptoms, reducing  '"caseness",  and  preventing  the  development  of new depression.  In  this  presentation,  4  recent placebo/waitlist randomized controlled trials examining the effectiveness of an automated depression website will be described. Trial 1 investigated the use of the website by individuals with elevated symptoms in the community; Trial  2  examined  dose  response  relationships of  short  and  long versions  of  the  site:  Trial  3  investigated  the effectiveness and  prevention capacity  of  the  website  in  reducing  symptoms  of  anxiety  and depression  in  school students; Trial 4 examined the use of the websites within a national helpline ,with and without support. Effect sizes ranged widely ,with websites most effective in call centers. These findings are discussed in the context of recent debates about debates about guided and non guided interventions. 

Helen Christensen is Director of the Centre for Mental Health Research (CMHR) at the Australian National University and  a  National  Health  and Medical  Research  Council (NHMRC)  Senior  Principal  Research  Fellow.  She  is  the  author  of  over  300  refereed journal  articles,  seven  consumer  books  and  three  open  access  websites. Her  areas  of interest  include  the evaluation  of  internet  applications/  online  programs  for  the prevention and treatment of mental disorders, the quality of websites, the integration of new technologies into health care, the development of evidence‐ informed policy and methods to measure impact and dissemination.

The seminar will take place on 15.12.2010 from 12pm to 2pm.  

24.11.10 להב גיל, Kangaroo Design and Innovation Inc

posted Nov 16, 2010, 6:31 AM by Yael Kali   [ updated Nov 25, 2010, 6:49 AM by Yishay Mor ]

גישה אקו-מערכתית לפיתוח מוצר וחדשנות טכנולוגית: מה ניתן לאמץ לצורך עיצוב ומחקר בטכנולוגיות למידה?


An ecosystem approach to Technology Innovation and Product Development; What can be Adopted into Educational Technology Design and Research?



Using a case study of a children’s MRI suite development process, Lahav will show how the creative and strategic aspects of product development are managed simultaneously and lead to successful commercialization and impact.

Lahav will present design-thinking tools and design-research approaches that assist in gathering customer requirements, and will discuss methodologies for value driver mapping, value chain analysis, feasibility and risk assessment, product brief.  The presentation will highlight prototyping, observation, participation, bold assumptions, and experiential experimentation as important tools for designers as they work to invent new technologies and products. 

Together with the audience Lahav will examine if/how to glean insight and learning that have relevance for product development within educational context. 


אודות המרצה

Lahav is the CEO and founder of Kangaroo Design and Innovation Inc., a Toronto-based innovation firm, offering product development services to the medical devices and diagnostics industries operating in Canada, US, Europe, Israel and the Far East. As CEO and Director of Design at Kangaroo, Lahav’s main responsibilities are Business Development, Organizational Development, and Design Leadership and Strategy. Kangaroo upholds a values-driven work environment and principles-based leadership as core to its ideology and culture. In addition to founding and leading Kangaroo, Lahav is also the co-founder of a number of technology startups (BeFocused Inc., Inventions That Matter Inc., CertoLabs Inc.,) where he holds a lead role in product strategy, design strategy and product development.

פרטים נוספים

מועד המפגש: יום רביעי, 24.11.10, י"ז כסלו תשע"א:

    15.45-16.15 - התכנסות, וכיבוד קל

    16:15-17:45 - הרצאה ודיון

מקום המפגש: חדר 570, בניין הפקולטה לחינוך, אוניברסיטת חיפה

הרשמה: ההשתתפות במפגש היא ללא תשלום. אנא הירשמו מראש כאן.

חנייה והגעהההזמנה ההמצורפת מהווה אישור כניסה לקמפוס, נא הביאו עימכם עותק מודפס והציגו אותו בשער הקמפוס (האישור יהיה תקף בשני השערים). קחו בחשבון שהחנייה בקמפוס עלולה לקחת זמן לא מבוטל.

איש קשר: לשאלות והבהרות ניתן לפנות לעדי קידרון  (Adi.Kidron@edtech.haifa.co.il).

1-10 of 16